Anotace
Modul akcentuje principy aplikací psychologie do podmínek pohybových aktivit, školní tělesné výchovy a výkonnostního sportu v jednotlivých věkových obdobích tak, aby student si byl vědom těchto principů, byl schopen kriticky posuzovat fakta, vyvozovat závěry a řešit situace v interakční praxi. V modulu je obsaženo podtržení nároků na psychiku edukátora, jeho vědomí i sebereflexe, ale především uvědomování si řešení nových situací v současném variabilním prostředí Tv a sportu a získání orientace ve spektru možných příčin a důsledků chování a prožívání v uvedených podmínkách.
Prof. PhDr. Hana Válková, CSc., Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury
Obsah textu
I. PSYCHOLOGIE A PSYCHIKA
I.1. Psychologie a psychika
I.2. Psychologie sportu
II. PSYCHIKA A MOTORIKA
II.1. Vztah psychiky a motoriky
II.2. Determinanty motoriky
II.3. Motorická kompetence
II.4. Hra
III. SPORTOGRAFIE
III.1. Obecné principy klasifikace sportovních činností
III.2. PAS činnosti senzorické
III.3. PAS funkčně-mobilizační
III.4. PAS esteticko-koordinační
III.5. PAS rizikové
III.6. PAS anticipační
IV. PSYCHICKÉ PROCESY A JEJICH ODRAZ V PAS
IV.1. Procesy poznávací
IV.1.1. Vnímání
IV.1.2. Ostatní procesy
IV.2. Procesy emočně motivační
IV.2.1. Emoce
IV.2.2. Dimenze strachu
IV.2.3. Dimenze agresivního chování
IV.2.4. Motivace, výkonová motivace
IV.2.5. Volní úsilí
IV.2.6. Stádia motivace v celoživotním vývoji sportovce
V. MOTORICKÉ UČENÍ
VI. ZÁTĚŽOVÉ SITUACE
VI.1. Klasifikace zátěžových situací
VI.2. Typy reagování na zátěžové situace a jejich řešení
VI.3. Patologické jevy spojené se zátěžovými situacemi
VII. SEBEREFLEXE UČITELE Tv
VII.1. Modální osobnost
VII.2. Profesní deformace
VII.3. Chyby v posuzování a hodnocení
VII.4. Osobní analýza zaměstnání
Úvodem
Troška terminologie nikoho nezabije
V textu jsou užity některé zkratky:
- Tv – Je myšlena školní Tv a v termínu uvažujeme nejen vyučovací jednotky, ale i další povinné či doporučené formy.
- PAS – Pohybové aktivity a sport. Protože psychologie (a text) uvažuje obecně různé možnosti pohybových aktivit, přičemž i termín sport se dnes nechápe jen jako vrcholový, soutěžní, ale jako sportovní činnosti různého obsahu a různé výkonnostní kvality, sjednocujeme tento obecnější přístup zkratkou PAS.
- RUT – Jelikož principy psychologie sportu (a tudíž text) se týkají jak rodičů, kteří ovlivňují celoživotní zaměření jedinců od útlého věku, učitelů, pro něž je text určen prioritně, ale i trenérů, neboť řada učitelů je současně v pozici trenérů přípravek a družstev mládeže, je užita pro zjednodušení zkratka RUT, která vyjadřuje i podstatné spojení triumvirátu rodič-učitel-trenér. Slovo vychovatel má v našem jazyce specifický obsah a slovo „edukátor“, užívané v těchto případech jako termín obecný, mi připadá příliš neosobní a umělé.
- APA – Aplikované pohybové aktivity. PAS v prostředí jedinců z minoritních skupin, s jedinci „odlišnými“, kdy dochází k přizpůsobení některých způsobů komunikace, pomůcek, forem práce, apod.
V textu je užívána gramatika rodu mužského, což v rodovém deklinačním jazyce usnadňuje jednodušší větné formulace. Míníme tím ovšem obě pohlaví, a to jak ve vztahu k žákům – žákyním, tak ve vztahu k učitelkám-učitelům, trenérkám-trenérům. V příkladech pak užíváme plurál my (my, jak to vnímáme). Používáme i výrazy lidové či zlidovělé, nebo dokonce ty, které jsou vlastní sportovnímu prostředí. Tímto vědomým porušením spisovného jazyka chceme minimalizovat připomínky veřejnosti, že psychologové si libují v cizích slovech a není možné jim rozumět.
Doufám, že textu, a zvláště pak příkladům kurzívou, porozumíte.
Autor příspěvku: 17.4.2012
Chcete-li příspěvek editovat, musíte se přihlásit do systému.
Rubriky: Motivace, jednání, chování, emoce, Učení a paměť
dne Rubriky: Motivace, jednání, chování, emoce, Učení a paměť
Pages: 1 2
Nejnovější příspěvky
- Vnímání teploty, tělesná teplota a její regulace
- Seberflexe, profesní deformace, osobní analýza, povolání učitel
- Zátěžové situace a patologické jevy s nimi spojené
- Motorické učení a paměť
- Emoce a motivace v pohybových aktivitách a sportu
- Vnímání a poznávací procesy v pohybových aktivitách a ve sportu
- Klasifikace pohybových aktivit a sportovních činností (sportografie)
- Hry
- Motorika a motorické kompetence
- Miroslav Heřman, Eva Čecháková: Radiologická vyšetření cévního zásobení mozku