- E-learningová podpora mezioborové integrace výuky tématu vědomí na UP Olomouc - http://pfyziolmysl.upol.cz -

Kognitivní funkce

Posted By 003 On 1.9.2013 @ 15:11 In Myšlení, poznání a inteligence,Nervová soustava, kognitivní biologie | Comments Disabled

Úvod

Kognitivní funkce jsou psychické děje (procesy) a úkony (operace), které se odehrávají v nervové soustavě, jsou na ni vázány a slouží k poznávání okolního světa a sebe sama. Tímto způsobem se podílejí na interakcích s okolním světem. Ve vědeckém povědomí se dostaly do popředí zejména koncem padesátých a začátkem šedesátých let minulého století v souvislosti s kritikou empirismu a behaviorismu a s rozvojem neurobiologických metod.

Termín kognitivní, kognice pochází z řeckého gnósis (znalost), gnósko (vím, znám) a latinského congnosco (znám, poznávám). V tradici sahající až k Tomáši Akvinskému 1225 – 1274) a Aristotelovi se studium lidského jednání a chování dělilo na dva typy – jednoho založeného na poznání, znalostech a porozumění, tedy kognici, a druhého založeného na pocitech a citech, tedy afektu. Nově se ukazuje, že takové dělení je hrubé a umělé a hranice se postupně stírá.

Kognitivní věda

Kognitivní procesy zkoumají různé vědní obory. Kognitivní věda [1] je široká interdisciplinární oblast studia vědomí a mysli. Zahrnuje neurovědy [2], kognitivní psychologii [3], lingvistiku [4], antropologii [5], kybernetiku [6], rozvoj počítačových metod [7], sémiotiku [8] (sémiologii [9], popř. biosémiotiku [10]), studium umělé inteligence [11], teorii systémů [12], filozofii [13] atd. Cíle studia kognitivních funkcí jsou několikeré:

  • Porozumět činnosti mozku a mysli.
  • Porozumět slovní mezilidské komunikaci, porozumět podstatě člověka.
  • Porozumět poznávacím duševním schopnostem, rozpoznat výjimečné schopnosti jednotlivců, nebo předejít jejich selhání.
  • Najít umělé způsoby rozvoje lidského poznání.
  • Porozumět poruchám poznání, poškození funkcí, zlepšit diagnostické a léčebné přístupy.

Ve vymezení pojmu „kognitivní“ existuje velká nejednotnost. V nejužším krajním případě termín zahrnuje děje, jimiž si jedinec uvědomuje svět a sebe, a jde tedy o děje bezprostředně svázané s vědomou druhosignální anebo přinejmenším s vyšší nervovou činností. V širokém pojetí [14] zahrnuje vědomé i nevědomé procesy a spadají sem veškeré děje počínaje vnímáním, přes pozornost, analýzu, paměť, asociace a představivost přes myšlení, řešení problémů, pochopení a používání jazyka až po tvorbu konceptu odpovědi a reakci. Někdy věnuje pozornost evolučním [15]a srovnávacím [16] hlediskům. Jindy je popírá. V analytické filozofii [17] počátku 20. století se slovo kognitivní vztahovalo k formálním pravidlům a kritériím správného uvažování. Z této nejednotnosti vyplývají i vážné problémy ve výkladu základních psychologických jevů a kategorií (např. emocí [18]). Existuje i oblast metakognitivní [19], tzn. kognitivní studium vlastních kognitivních procesů.

Klasifikace kognitivních funkcí

Jednotný seznam kognitivních funkcí neexistuje. Určitá shoda panuje nad zařazením funkcí, které jsou vyhrazeny relativně vyšším úrovním nervové soustavy (bez spolupráce s nějakým konkrétním efektorem – končetinou, řečí, komplexnějšími výkony):

Již mnohem méně jednotně se objevují:

  • Vnímání.
  • Představivost.
  • Řeč, mluva, jazyk, čtení, psaní, komunikace, mluvení, artikulace, grafomotorika.
  • Počítání.
  • Motorické reakce (končetin) na různé typy podnětů.
  • Konstrukční schopnosti.
  • Exekutivní funkce jako komplexní funkce zprostředkované frontálním mozkovým lalokem.
  • Chování, jednání.

V psychologii souvisí pojem kognice s mentální výkonností – myšlením, inteligencí, s koncentrací a přenosem pozornosti atd. Významný vliv na poznávací procesy mají rovněž motivace [23], emoce [24], hodnoty [25], preference [25], struktura osobnosti [26].

Metodika výzkumu poznávacích procesů je obvykle psychometrická (kvantitativní) ve smyslu behavioristické tradice. Jako přídatnou složku zahrnuje vytváření modelů k popisu a vysvětlení určitého chování.

S problematikou kognitivních funkcí úzce souvisí rozsáhlé oblasti jejich praktického testování a rovněž nácvik a rehabilitace porušených kognitivních funkcí.

Pozornost

Je složkou velké části psychických procesů a je složkou všech vědomých (uvědomělých) procesů.

  • Pozornost se opírá se o všímavost k podnětům, která může být bezděčná anebo úmyslná.
  • Pozornost zaměřuje a fixuje obsah procesů navozených podněty, přitom nemá vlastní obsah.
  • Přenos pozornosti na nový podnět může být bezděčný anebo úmyslný.

Pozornost je vázána na stav vědomí anebo alespoň bdělosti a na zásobení signály (přísun informací) z okolního anebo vnitřního světa jedince (včetně samotného mozku). Kognitivní procesy dále přibírají stopy z paměti a na základě syntézy dějů organizují odpovědi a spouštějí exekutivní funkce.

Významné současné odvětví psychologie je kognitivní neuropsychologie. Studuje, jak poranění mozku ovlivní normální kognitivní funkce.

Exekutivní funkce

Exekutivní a další funkce zprostředkované frontálním mozkovým lalokem zahrnují v návaznosti na kognitivní funkce plánování činností a koordinační funkce včetně jejich časové posloupnosti (nejprve – potom, dříve – později, v minulosti – nyní – v budoucnosti atd.) (srovnej syndromy frontálního laloku [27]).

Zpracoval: Jaroslav Veselý, Ústav patologické fyziologie LF UP v Olomouci a Katedra fyziologie a patologické fyziologie LF OU v Ostravě.


Article printed from E-learningová podpora mezioborové integrace výuky tématu vědomí na UP Olomouc: http://pfyziolmysl.upol.cz

URL to article: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=3262

URLs in this post:

[1] Kognitivní věda: http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_science

[2] neurovědy: http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_neuroscience

[3] kognitivní psychologii: http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_psychology

[4] lingvistiku: http://en.wikipedia.org/wiki/Linguistics

[5] antropologii: http://en.wikipedia.org/wiki/Anthropology

[6] kybernetiku: http://en.wikipedia.org/wiki/Cybernetics

[7] rozvoj počítačových metod: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_science

[8] sémiotiku: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/semiotic.html

[9] sémiologii: http://en.wikipedia.org/wiki/Semiotics

[10] biosémiotiku: http://en.wikipedia.org/wiki/Biosemiotics

[11] umělé inteligence: http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence

[12] teorii systémů: http://en.wikipedia.org/wiki/Systems_science

[13] filozofii: http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy

[14] širokém pojetí: http://en.wikipedia.org/wiki/Cognition

[15] evolučním : http://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_psychology

[16] srovnávacím: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparative_psychology

[17] analytické filozofii: http://en.wikipedia.org/wiki/Analytic_philosophy

[18] emocí: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=5707

[19] metakognitivní: http://en.wikipedia.org/wiki/Metacognition

[20] Myšlení: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=1662

[21] inteligence: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=2416

[22] Paměť: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=4495

[23] motivace: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=2260

[24] emoce: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=2257

[25] hodnoty: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=1397

[26] struktura osobnosti: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=2930

[27] syndromy frontálního laloku: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=1931

Copyright © 2011 E-learningová podpora mezioborové integrace výuky tématu vědomí na UP Olomouc. All rights reserved.